Ναυτικές τραγωδίες στο λιμάνι

 


του Μανόλη Μπουχαλάκη

Συχνά αναφερόμαστε σε ναυτικές τραγωδίες όταν έχουμε ναυάγια ή απώλειες ανθρώπινων ζωών στη θάλασσα. Η χώρα μας, αν και με αιώνες ναυτοσύνης, είχε, έχει και θα έχει συμβάντα στη θάλασσα. 

Τα πλοία, αν και με εξελιγμένα συστήματα ασφαλείας τα τελευταία χρόνια, δεν είναι ανίκητα από τα στοιχεία της φύσης ή από το ανθρώπινο λάθος. Για αυτό και οι παλιοί ναυτικοί σέβονται τη θάλασσα και ξέρουν τις ορέξεις και τα καπρίτσια της. Προπάντων ξέρουν τα όρια της ανθρώπινης δύναμης.

Όταν όμως έχουμε εκούσια πρόκληση ναυτικής τραγωδίας, τότε δεν ομιλούμε για λάθος ή υπέρβαση της ανθρώπινης δυνάμεως, αλλά για ταραγμένα μυαλά. 

Στην πρόσφατη περίπτωση μας, δεν έχουμε κάτι αντίστοιχο του Costa Concordia όπου ο πλοίαρχος παραβίασε κάθε έννοια ασφαλείας και βύθισε το πλοίο του δίπλα στην ακτή επειδή ήθελε να κάνει εφέ στην ερωμένη του, όπως λέγεται.

Εδώ έχουμε να κάνουμε με ηθελημένη ανθρωποκτονία μέσα στο λιμάνι, σε συνθήκες απόλυτης ασφάλειας. Δύο μέλη του πληρώματος πλοίου της Blue Star έσπρωξαν επιβάτη από τον καταπέλτη με αποτέλεσμα αυτός να πέσει στην πρύμνη του πλοίου και ενώ οι μηχανές ήταν σε λειτουργία. Ο θάνατος σε αυτές τις συνθήκες επέρχεται με μαθηματική ακρίβεια.

Οι Έλληνες ναυτικοί είναι όλοι πιστοποιημένοι από τις ακαδημίες εμπορικού ναυτικού με διπλώματα γνώσης και χρήσης σωστικών και πυροσβεστικών μέσων. Μάλιστα δε οι αξιωματικοί έχουν γεμίσει όλο το χαρτί της πιστοποίησης με σφραγίδες προχωρημένων κύκλων μαθημάτων.

Υπό αυτή την έννοια, ξέρουν επακριβώς τι πρέπει να πράξουν αν κινδυνεύσει άνθρωπος στη θάλασσα. Ξέρουν πως να ενεργήσουν και με ποια σειρά. Γιατί απλώς η ανθρώπινη ζωή είναι το πρώτο και κύριο ζητούμενο στα πλοία. 

Με βάση τα παραπάνω, δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η ενέργεια των μελών του πληρώματος να σπρώξουν τον άτυχο άνδρα. Συμπεριφέρθηκαν ως πειρατές και όχι ως ναυτικοί. Οι δε ισχυρισμοί κάποιων στα κοινωνικά δίκτυα πως ο επιβάτης ήταν μειωμένου καταλογισμού ή πως δεν είχε εισιτήριο, καταρρίπτονται από τα γεγονότα. Εξάλλου, ακόμη και αν κάποιος δεν έχει εισιτήριο, βγάζει από το λογιστήριο του πλοίου. 

Μόνο σε περίπτωση που υπάρξει πληρότητα στους επιβάτες μπορεί να αρνηθεί την είσοδο ο ύπαρχος ή ο οικονομικός αξιωματικός που βρίσκεται στην επιβίβαση. Και πάλι όμως χωρίς να διακινδυνεύεται η σωματική ακεραιότητα του επιβάτη.

Είναι περιττό να πούμε πως τέτοιοι ναυτικοί δεν χρειάζονται πουθενά. Όποιος νομίζει πως το καράβι είναι ιδιοκτησία του ή τσιφλίκι του, να το ξανασκεφτεί. 

Η πολιτεία πρέπει να είναι αμείλικτη σε τέτοια συμβάντα και πρέπει να σταθεί στο πλάϊ της οικογένειας του άτυχου ανθρώπου.

ΕΔΕ και εξεταστικές και ανοησίες δεν έχουν λόγο ύπαρξης. Υπάρχει βίντεο που τα δείχνει όλα.

Και είναι τεκμήριο ενοχής.

Σχόλια