του Μανόλη Μπουχαλάκη
Οι τραγωδίες έχουν αυτό το χαρακτηριστικό, του άδικου θανάτου αθώων ανθρώπων. Είτε πρόκειται για φυσικές καταστροφές, είτε για ανθρώπινα λάθη, το αποτέλεσμα παραμένει ίδιο: Η θλίψη της κοινωνίας και η επιθυμία για δικαιοσύνη.
Ας θυμηθούμε λίγο και πολύ περιληπτικά τι έγινε με το πολύνεκρο ναυάγιο του Τιτανικού 113 χρόνια πριν.
Οι κατασκευαστές του πλοίου υπέπεσαν σε σωρεία εγκληματικών λαθών με κυριότερο την τοποθέτηση λιγότερων σωστικών λέμβων για να υπάρχει περισσότερος χώρος για περίπατο στα καταστρώματα.
Αλλά συνέβησαν και άλλα φοβερά και τραγικά: Αγνοήθηκαν οι επανειλημμένες προειδοποιήσεις για παγόβουνα, οι ασυρματιστές "έθαβαν" τα τηλεγραφήματα που έλεγαν πως τεράστια στρώματα πάγου υπάρχουν στην περιοχή, η ταχύτητα του πλοίου ήταν δυσανάλογη με το όριο που έπρεπε να υπάρχει για έγκαιρη αλλαγή πορείας στην περίπτωση κινδύνου σύγκρουσης, ο χάλυβας και η συναρμολόγηση των μεγάλων κομματιών του κύτους ήταν κακής ποιότητας και τόσα άλλα.
Μετά τη βύθιση του καμαριού της White Star Line, οι κανονισμοί για την ασφάλεια των επιβατών και του πλοίου άλλαξαν άρδην. Τα πάντα αναθεωρήθηκαν και αναθεωρούνται εδώ και έναν και παραπάνω αιώνα. Το ανθρώπινο λάθος πάντα υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει. Όμως, γινονται όλες οι προσπάθειες για να μην επαναληφθούν παρόμοιες τραγωδίες.
Το ατύχημα στα Τέμπη προφανώς οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Εγκληματικό λάθος. Δεν είναι από αυτά τα λάθη που ήταν αδύνατο να γίνουν. Διότι μερικές φορές υπάρχουν και καταστάσεις που ο άνθρωπος αδυνατεί να διαχειριστεί. Εδώ τοποθετήθηκε για σταθμάρχης ένας άνθρωπος μεγάλης ηλικίας, άσχετος με το αντικείμενο (με απλά σεμινάρια δεν γίνεται να κάνεις το σταθμάρχη σε τέτοια κρίσιμα πόστα) και οπωσδήποτε χωρίς να αντιλαμβάνεται τις συνέπειες των αποφάσεων του.
Η διερεύνηση της τραγωδίας δεν πρέπει να αφήνει σκιές συγκάλυψης στοιχείων. Οφείλει η κυβέρνηση να πει ακριβώς τι μέτρα πήρε μετά το ατύχημα, γιατί τα πήρε και τι βήματα θα ακολουθηθούν για να διερευνηθεί το συμβάν. Μονταρισμένα ηχητικά, βιντεοληπτικό υλικό και συνομιλίες δεν δύνανται να υπάρχουν. Η τεχνολογία μπορεί να βρει αν έχει υπάρξει αλλοίωση και αν αυτό έχει συμβεί, οφείλουν να καταλήξουν στη φυλακή οι δράστες. Και αν βρεθεί εντολή άνωθεν, να παραπεμφθεί στη δικαιοσύνη όποιος την έδωσε.
Αλλά ας κάνουμε μια υπόθεση εργασίας. Ας πούμε πως τίποτα συνωμοσιολογικό δεν συνέβη. Ούτε βαγόνι με εύφλεκτα υλικά υπήρχε στην εμπορική αμαξοστοιχία, ούτε αποδεικτικά στοιχεία εξαφανίστηκαν, ούτε μοντάζ έπεσε στις συνομιλίες.
Αυτό δείχνει πως τελειώσαμε;
Επ' ουδενί!
Διότι τον υπεύθυνο σταθμάρχη κάποιος τον τοποθέτησε εκεί που ήταν. Κάποιος ενέκρινε την πρόσληψη. Δεν εξηγείται αλλιώς και με βάση το γεγονός πως ο συγκεκριμένος άνθρωπος ήταν αχθοφόρος στον ΟΣΕ και με βάση αυτή την προϋπηρεσία ξεπέρασε το σκόπελο του ορίου ηλικίας (42 έτη, αυτός ήταν 59) για να διοριστεί σταθμάρχης.
Και τελικά πόσο ευκολότερο είναι ένας άνθρωπος σχεδόν εξήντα ετών να κάνει λάθη σε σχέση με έναν τριάντα ετών;
Βγήκε κανείς εκ της κυβερνήσεως ή εκ του ΟΣΕ να εξηγήσει γιατί ο άνθρωπος αυτός ήταν εκεί; Αν δεν είχε πίσω του πολιτικές "πλάτες", πρέπει κανείς στα 60 του να έχει χιλιάδες ζωές υπό την ευθύνη του; Ποιός θα μας απαντήσει; Ποιός τελικά ήταν, αν ήταν, πίσω από το διορισμό του συγκεκριμένου σταθμάρχη;
Μήπως τελικά αγγίζουμε εδώ την ουσία του πράγματος;
Μήπως σημασία δεν έχουν οι άριστοι αλλά "οι δικοί μας";
Είδατε τι έγινε με τον τέως υπουργό κ. Καραμανλή; Παραιτήθηκε μεν, αλλά εισέπραξε συγχαρητήρια και αμέριστη συμπαράσταση από τους ψηφοφόρους του στην εκλογική του περιφέρεια, ωσάν να έκανε κάποια ανδραγαθία. Ενώ, ο πρωθυπουργός της Σερβίας παραιτήθηκε σήμερα ύστερα από μήνες διαδηλώσεων για ένα παρεμφερές ατύχημα. Και ας μην έφταιγε ο ίδιος για το στέγαστρο που σκότωσε δεκαπέντε ανθρώπους στο σιδηροδρομικό σταθμό στη Σερβία.
Μήπως στο κάτω κάτω της γραφής οι πορείες και οι συναυλίες είναι άνευ αντικειμένου, όσο θα πέφτουν να προστατεύσουν όσους εμπλέκονται σε τραγωδίες διάφοροι ψηφοφόροι, συνάδελφοι και υποστηρικτές; Μήπως θα αναμένουμε την επόμενη τραγωδία μόλις ξεχαστεί το πράγμα και οι "συνάδελφοι" και οι "δικοί μας" τελειώσουν το έργο της προστασίας του πολύτιμου στελέχους τους, του προβεβλημένου επιστήμονα, γιατρού, δικαστή, μηχανικού ή οιουδήποτε εμπλέκεται σε υποθέσεις κοινωνικού ενδιαφέροντος;
Αν αυτό συμβεί, να ξέρουμε μετά βεβαιότητος πως οι κραυγές, οι μακέτες στο Φέϊσμπουκ με τα τρένα και τα αίματα, τα συνθήματα και τα τραγούδια, θα έχουν κάνει μια τεράστια τρύπα στο νερό. Γιατί; Διότι οι εγκληματίες θα παραμένουν στη θέση τους. Για αυτό. Και απλώς θα περιμένουμε την επόμενη τραγωδία.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου