Φυσικά και δεν τις έριξαν τις τιμές....


του Μανόλη Μπουχαλάκη

Το διαβόητο μέτρο της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση όπως δείχνουν τα μέχρι τώρα στοιχεία απέτυχε οικτρά. Και ήταν πλήρως αναμενόμενο. Πολλοί εκ των επαγγελματιών της εστίασης είχαν ήδη προεξοφλήσει πως τίποτα δεν θα κάνουν για να ρίξουν τις τιμές διότι όπως είπαν είχαν ζημιωθεί με την αύξηση του ΦΠΑ στο 23% και "απορρόφησαν" την αύξηση αυτή χωρίς να αυξήσουν τις τιμές.

Ο ανωτέρω ισχυρισμός θα φάνταζε πολύ λογικός εάν κι εφόσον οι τιμές ήταν χαμηλές ή ανάλογες των υπηρεσιών. Να το εξηγήσω: Άν π.χ. η μπριζόλα ήταν στα 4 ευρώ και δεν αυξήθηκε η τιμή της όταν ο ΦΠΑ αυξήθηκε, τότε καλώς κάνουν οι επαγγελματίες και δεν μειώνουν τις τιμές. Άν όμως η μπριζόλα ήταν 7 ευρώ ή και πιο ακριβή και γνωρίζοντας τη μείωση της αγοραστικής δύναμης του μέσου Έλληνα ο εστιάτορας δεν θέλει να μειώσει την τιμή, εδώ υπάρχει unfair. Ιδιαίτερα αν έχει επέλθει μείωση στους μισθούς του προσωπικού και στα ενοίκια της επιχείρησης. 

Το δεύτερο στοιχείο που αξίζει κανείς να αναφέρει είναι για τι είδους υπηρεσίες εστίασης μιλάμε. Ένα εστιατόριο exclusive και γκουρμέ με πιστοποιημένα προϊόντα, πεντακάθαρο, με υψηλής ειδίκευσης σεφ και ακριβή καμπάνια διαφήμισης σαφώς δεν αναμένεται να έχει χαμηλές τιμές. Άν όμως ένα γρουσούζικο, ρυπαρό, καταχθόνιο μαγαζάκι με άγνωστης προέλευσης πρώτες ύλες χρεώνει την μακαρονάδα Ναπολιτέν με την απλή σάλτσα τομάτας προς 5 ευρώ και άνω, τότε ο όρος αισχροκέρδεια θα ταίριαζε καλύτερα. 

Προφανώς και δεν μπορεί να βγει δελτίο τιμών στα εστιατόρια επειδή είμαστε ελεύθερη αγορά. Οι έξυπνοι όμως επιχειρηματίες που μείωσαν τις τιμές είδαν την πελατεία τους να αυξάνεται. Βεβαίως, οι έχοντες τη δυνατότητα να πληρώνουν πιάτα των 9 και 10 ευρώ ανά άτομο δεν άλλαξαν στέκι και ποσώς τους ενδιαφέρει η μείωση των τιμών. 

Ανάμεσα σε αυτούς και τους προηγούμενους που αναφέραμε όμως υπάρχει μια μεγάλη κατηγορία επαγγελματιών που αν και δεν διαθέτουν γκουρμέ εστιατόρια και δεν στοχεύουν στα "βαριά" πορτοφόλια, κρατούν τις τιμές δυσανάλογα υψηλές. Αυτοί ποντάρουν σε όσους αν και μη ευκατάστατοι θα έρθουν με την οικογένεια ή τους φίλους τους και δεν θα ασχοληθούν με το λογαριασμό. Άρα και με τη λογική αυτή ουδεμία αξία έχει να μειώσουν τις τιμές τους. Υπό αυτό το πρίσμα εφόσον βρίσκουν, πολύ ορθά πράττουν.

Ως τελική διαπίστωση θα μπορούσαμε να πούμε πως οι όποιες τιμές έπεσαν στους καταλόγους των καταστημάτων εστίασης, έπεσαν λόγω της κρίσης και όχι λόγω της μείωσης του ΦΠΑ. Παρ' όλα αυτά μια μεγάλη μερίδα επαγγελματιών δεν μείωσε τις τιμές τους ούτε στο ελάχιστο. Ο καταναλωτής και πελάτης όμως έχει κάθε δυνατότητα να επιλέξει αυτό το κατάστημα που θα του δώσει καλή αναλογία τιμής και ποιότητας. Μια μικρή έρευνα αγοράς και λίγος πειραματισμός αρκεί.

Άν ο κλάδος της εστίασης θέλει να δει καλύτερες ημέρες θα πρέπει να αναλογιστεί πως η επιβίωσή του δεν μπορεί να αφήνεται στην τύχη ή σε τυχοδιωκτισμούς. Ο τουρίστας έρχεται και φεύγει. Ο Έλληνας όμως μπορεί να παραμείνει πιστός πελάτης για χρόνια, αρκεί να του αποδείξεις πως μια μερίδα φαγητό δεν αποτελεί αντικείμενο εκμετάλλευσης. Κι ας είναι και βιολογικές οι πατατούλες που το συνοδεύουν.


Σχόλια